SEO ordbog
I vores SEO ordbog har vi samlet 2022 mest brugte SEO begreber og beskrevet hvad de betyder og hvordan de bruges.
Tal
- 2xx svarstatuskoden - Statuskoden er sendt af serveren til at fortælle, at forespørgslen var succesfuld.
- 301 svarstatuskoden - Linket er blevet permanent redirected til et andet link.
- 302 svarstatuskoden - Linket er blevet midlertidigt redirected til et andet link.
- 4xx svarstatuskoden - Statuskoden er sendt af serveren til at fortælle, at forespørgslen mislykkedes og ikke kan finde indholdet.
- 5xx svarstatuskoden - Statuskoden er sendt af serveren til at fortælle, at der er problemer med serveren.
A
- Accelerated Mobile Pages (AMP) - Et Open Source projekt lanceret af Google til hjemmesider der er optimeret til alle enheder.
- ALT Text/Alt Attribute - En beskrivelse af et billede i din hjemmesides HTML struktur. Søgemaskinen læser kun ALT Texten på et billede og kan derfor ikke differentiere billedet selv. Tilføj gerne alt tekster til alle billeder, hvor det er muligt.
- Anchor Text - Anchor Text eller ankertekst som det også kaldes, er det ord eller den sætning som gemmer på et link. I stedet for at sætte et langt og intetsigende link ind, kan man som oftest f.eks. skrive "Læs mere her"
- Authority / Autoritet - Fortæller hvor troværdig en hjemmeside er, baseret på søgemaskinens algoritme.
B
- Backlink - Er et link der peger på en anden hjemmeside - du kan f.eks. have backlinks, hvis der er andre hjemmesider der henviser til din hjemmeside.
- Black Hat - Er en SEO praksis som er i mod Googles officielle regler.
- Blog - Er en side der indeholder indlæg der er kategori eller branche bestemt.
- Bookmark / Bogmærke - Er et link der er gemt til en bestemt hjemmeside som reference eller til senere brug.
- Bot - Er et stykke software eller applikation, der er udviklet til bestemte opgaver.
- Bounce Rate - Er et udtryk man bruger om de besøgende der forlader ens hjemmeside som kun har set en side.
- Branded Keyword - Er et søgeord der forholder sig til det brandmæssige søgespektrum som f.eks. "Adidas Bukser"
- Breadcrumb - Er et link der viser hvor henne du er på en bestemt hjemmeside og hvor langt du er fra forsiden.
- Broken Link - Er den betegnelse man bruger om et link som ikke længere findes. Dette kaldes også for et "dødt link"
- Browser - Browser er et stykke software der bruges til at tilgå internettet og anskaffe sig oplysninger mv. Oftest bruges Google Chrome, Microsoft Edge eller Firefox.
C
- Cache - Er den betegnelse man bruger om at "gemme indhold" fra en hjemmeside, så hurtigere kan indlæse siden, næste gang du besøger den.
- Canonical URL - Canonical URL er den side på din hjemmeside, hvor du leder Google hen for at finde det "bedste" af dit content i tilfælde af, at du har flere sider med samme content. Der kan være mange tænkte eksempler og formålet er på dem alle sammen, at du vil vise Google, at det er på denne specifikke side, at det mest optimale content er.
- ccTLD - Står for country-code top-level domain og bliver brugt til at definere en hjemmesides specifikke land. F.eks.: www.createrz.dk
- Cloaking - Er en "Black Hat" SEO teknik, som bliver brugt til at vise andet indhold end det man forventede.
- Conversion Form - Er en form der er beregnet til at få en besøgende til at blive et lead. Det kan være i form af f.eks. en besparelse, et nyhedsbrev eller noget helt tredje.
- Crawler - Er et program skabt af søgemaskinerne til at undersøge millioner af hjemmesider og derefter indexere dem korrekt.
- CSS (Cascading Style Sheets) - CSS er det man bruger når man styler en hjemmeside.
D
- Deep Link - Deep Link kan betyde to ting: Enten betyder det, at et link peger dig over på en applikation eller også peger linket dig ind på en hjemmeside, som ikke er forsiden.
- De-Index - Er når en søgemaskine fjerner en hjemmeside fra søgefeltet.
- Disavow - Bruges til at fortælle Google, at de skal ignorere visse typer links, da disse blot er spam, lav kvalitet eller bots.
- Do-follow - Bruges til at fortælle Google, at Google skal følge linket - modsat et No-follow. Dette bruges oftes til hjemmesider man er i samme branche som og / eller hjemmesider, som man har stor tiltro til.
- Domain - Domain eller domæne er din hjemmesides webadresse. F.eks: www.google.dk
E
- External link / Eksternt link - Er et link der peger væk fra din hjemmeside og over på en anden - også kendt som et Backlink
F
- Featured Snippet - Er et highlighted stykke content, som søgemaskinen vælger at frembringe på søgninger. Dette kan være meget værdifuldt og kaldes også placering 0, da det kommer før alle andre søgeresultater.
- The Fold / Above the Fold - Er det første du ser når du kommer ind på en hjemmeside. Alt du ser inden du scroller videre, kaldes The Fold.
G
- Google My Business - En lokal virksomhedsmappe fra Google.
- Google Search Console - Et tracking tool fra Google, hvor du kan følge udviklingen på dine søgeord.
- Google Analytics - Et tracking tool fra Google, hvor du kan følge dine besøgende og deres adfærd.
- Guest Blogging - Bruges til at skabe links til f.eks. ens egen hjemmeside, samtidig med man skaber content på en anden.
H
- Header - Er den øverste bjæle på en hjemmeside, hvor du kan navigere dig videre frem på hjemmesiden.
- Header tag - Sektionsoverskrifter på en hjemmeside, der er placeret inde i et header-tag, såsom en H1 eller H2. Denne tekst præsenteres ofte med en større og stærkere skrifttype end anden tekst på siden.
- Heading / Overskrifter - Heading eller overskrifter bruges til at indlede en tekst og indkapsler som regel essensen af den tekst der præsenteres.
- HTML (Hypertext Markup Language) - Er den form for kode, man bruger til at skabe en hjemmeside. HTML er også den del af alt den kode som bliver skrevet, som søgemaskinen læser. Husk derfor at holde din kode så pæn som muligt og brug CSS til styling fremfor HTML.
I
- Image Compression - Er den praksis man bruger til at få et billede til at fylde mindre og dermed øger hastigheden på din hjemmeside.
- Indexing - En proces, der bruges af søgemaskiner til at analysere indholdet af websteder og katalogfiler.
- Inbound Link - Er links fra en anden hjemmeside, der peger hen mod dit.
- Internal Link - Er links på din egen hjemmeside, der peger videre på din egen hjemmeside.
- Indexed Pages - Indexed Pages er de sider som er læst og indekseret af søgemaskinen og dermed kan findes online.
J
- Javascript - Er et sprog man bruger til at kode i. Man bruger Javascript til at kode funktioner som ellers ikke ville være mulige med f.eks. HTML eller CSS.
K
- Keyword - Keyword eller søgeord, er det ord man f.eks. gerne vil findes på, når man foretager en Google søgning.
- Keyword Difficulty - Er sværhedsgraden for at få et keyword til at ranke godt.
- Keyword Research - Også kendt som en søgeordsanalyse. Her finder man de mest optimale søgeord, hvor der er trafik og hvor kunderne er.
- Keyword Stuffing - Er en taktik man bruger, hvor man fylder et bestemt keyword ind på en hjemmeside overdrevet mange gange. Dette kan have en negativ effekt på din ranking.
L
- Lazy Loading - En metode der bliver brugt til at differentiere loading tiden på billeder, indtil billedet er indenfor synsfelt.
- Link Building - Er en af de mest udbredte SEO dicipliner, hvor man laver et link fra en anden side og peger det mod sin egen.
- Link Juice - Link Juice er en term man bruger til at beskrive, den positive effekt det har, at have et godt link fra en autoritær hjemmeside. Et eksempel kunne være, hvis f.eks. www.dr.dk skrev en artikel og havde et link pegende mod din hjemmeside.
- Link Schemes - Hvad Google definerer som spammy-taktik, der bruges til at narre Googles PageRank og øge søgerangeringer ved at købe eller sælge links, overdreven krydslinkning eller andre manipulerende taktikker.
- Long Tail Keyword - Long Tail Keyword er en forlængelse af ens Seed Keyword. Her inkorporere man sit søgeord ind i en længere sætning, da der ofte er en bedre søgeintention bagved og det er nemmere at ranke på. F.eks: "Hvide Adidas trænings bukser". Her er Seed Keywordet Adidas og resten er hvad der gør det til et Long Tail Keyword.
M
- Metadata - Data der beskriver hvad din hjemmeside omhandler.
- Meta Description - En kort beskrivelse på mindre end 160 tegn af indholdet på en side, og hvorfor nogen ønsker at besøge den. Dette vises på søgemaskineresultatsider under sidetitlen som et eksempel på indholdet på siden.
- Meta Keywords - Blev i de tidligere søgemaskine dage brugt til at bestemme hvad en side omhandlede. I dag bruges det ikke mere af søgemaskiner, men kan bruges af hjemmeside ejere til at se hvordan ens hjemmeside bør ranke på visse ord.
- Mobile-first Indexing - Bruges af Google til at indeksere hjemmesider med Mobile-First optimering. I gamle dage brugte man desktop-first indexing, men da mobilen er blevet allemands eje og oftere bliver brugt end computeren, har Google ændret dette.
N
- Nofollow - Modsat Do-Follow links, fortæller du søgemaskinen at du din SEO kredit ikke skal ryge videre. Dette bruges til at linke til sites der ikke er i samme branche, niche eller hjemmesider der er mindre troværdige.
O
- Organic traffic / Organisk trafik - Organisk trafik er modsætningen af betalt trafik. Organisk trafik refere til den trafik du får, uden at skulle betale dig for den. F.eks. gennem SEO.
P
- Page Speed - Page Speed betyder kort sagt hvor hurtig din hjemmeside er, indenfor nogle prædefineret målestok.
- Page Title - Page Title er den titel du giver din hjemmeside. Her bruges ofte SEO tools som f.eks. Rank Math eller Yoast SEO til at give en side en titel. En sidetitel skal indeholde et søgeord og ord i begyndelsen af din sidetitel vægtes højere end i slutningen.
- PageRank - Et tal fra 0-10, tildelt af Google, der angiver, hvor god din generelle SEO er. Det er teknik som også er kendt som 'Toolbar PageRank'.
- Pagination - Har du mere indhold som er delt op i forskellige multi-pages, så bruges pagination. Du kan se det som en form for slide af information.
- Panda - Er en del af Googles Core Algoritme, der skal afsløre og fastslå Black Hat SEO.
- People Also Ask - Er en Google feature som viser hvad folk "også søger efter"
- PPC (Pay-Per-Click) - Modsat organisk trafik, som kommer gratis og tager lang tid, så er PPC en her og nu visning af dit content og som du betaler for brugere klikker på. Man kan bruge PPC på f.eks. Google, Facebook, TikTok, Instagram, mv.
Q
- Query - De ord eller sætninger en bruger indtaster i en søgemaskine. Det kan også referere til en bestemt kategori.
R
- Rank Brain - Rank Brain er en AI eller Machine Learnings algoritme i Google. Formålet er at forstå og forbedre de leveret resultater fra Google.
- Ranking Factor - Er det faktorer Google rangere hjemmesider på.
- Redirection - En videresendelse af en URL til en anden URL.
- Referrer String - Et stykke information sendt af en brugers browser, når de navigerer fra side til side på nettet. Den indeholder oplysninger om, hvor de kom fra tidligere, hvilket hjælper marketers og ejere af hjemmesider med at forstå, hvordan brugerne finder deres hjemmeside.
- Rel=canonical - Er en HTML kode der fortæller søgemaskinerne hvilken af dine sider der er den originale med det originale indhold, i tilfælde af du har flere sider med nogenlunde samme indhold.
- Responsive design - Betyder at ens hjemmeside design er optimeret til f.eks: Computer, tablet og telefon.
- Robots.txt - Er en tekst fil der fortæller søgemaskinen hvilke sider der skal "crawles" og hvilke der ikke skal.
- RSS Feed - RSS står for "Really simple syndication" og bruges primært til abonnementsbaseret hjemmesider til at lade sine abonnenter få nyt content.
S
- Search Intent / Søge intention - Søgeintentionen er en af de vigtigste ting ift. SEO. Det fortæller om den intention søgeren havde med sin søgning. Hvis man f.eks. søger efter "Bedste chokolade kage", så skal man præsenteres for en opskrift og ikke en kageform.
- Search Volume - Er mængden af søgninger på et Seed Keyword eller på en længere søgning.
- Seasonal Trends - Season Trends også kendt som sæson baseret trends.
- Seed Keyword - Seed Keywordet er ens root keyword. Her fokusere man på et enkelt ord og det der giver bedst mening ift. en hjemmeside.
- SEO - SEO står for Search Engine Optimization og er en praksis der bruges til at få ens hjemmeside til at komme frem på Google når man søger efter noget bestemt.
- SERP (Search Engine Ranking Page) - SERP er den side du søger på og som viser Googles resultater fra 1-10 afhængig af søgningen.
- Sitemap - Sitemap er et kort over ens hjemmeside i trappeform, hvor alle ens sider bliver vist. Sitemap bruges af Google til at se hvilke sider der er på en hjemmeside.
- Social Media - Social Media er alt fra Facebook til TikTok - mv.
- Spider - Spider refere til den bot som Google bruger til at "Crawle" internettet. På dansk ville man sige, at edderkoppen kravler gennem spindet af hjemmesider.
- SSL Certificate - Står for "Secure Sockets Layer" og bruges til at kryptere data, der passerer mellem en webserver og browseren. En hjemmeside uden et SSL-certifikat er sårbart over for hackere, som kan få adgang til fortrolige oplysninger.
- Status Code - Er det svar som en server giver, når du foretager en handling.
- Structured Data - Er data der er struktureret og har HTML tags, så søgemaskinen hurtigere og nemmere kan finde ud af hvad der foregår på den enkelte side.
- Subdomain - Subdomain er et underdomæne. Det kan være f.eks: www.betingelser.createrz.dk - her er underdomænet "betingelser".
T
- Traffic / Trafik - Trafik referere til den mængde af besøgende du får på din hjemmeside.
-
Title Tag - Title Tag er den titel der vises på Google, hvor overskriften er indkapset af
og dermed også det der vises i søgeresultatet når du søger efter en hjemmeside. - Traffic Rank - Er en måde at rangere hvor meget trafik din hjemmeside får, modsat f.eks. dine konkurrenters.
U
- Unaturlige Links - Er hvad Google beskriver som en række af links som en hjemmeside ikke "vil kendes ved" eller som bruges i f.eks. blog indlæg der omhandler komplet andre ting end resten af sidens indhold.
- URL - URL betyder hjemmesides adresse. F.eks: www.createrz.dk
- User Interface (UI) - Referere til hvordan din hjemmeside er designet. Modsat UX går man kun op i design her.
- User Experience (UX) - Referere til hvordan en bruger interagere på din hjemmeside. Modsat UI går man kun op i brugeroplevelsen her.
W
- White Hat - Er et SEO begreb der dækker over godkendte eller anerkendte SEO strategier for at rangere godt på Google.
- Website Navigation - Er f.eks. en menulinje, der nemt lader dig navigere på tværs af en hjemmeside.
X
- XML - Står for "extensible markup language", som bruges af søgemaskiner til at forstå websitedata.
- XML Sitemap - En fil, der viser en hjemmesides vigtige sider, så søgemaskiner nemt kan finde og crawle dem.
Emneord Guide