Guide til Schema Markup

Når du gerne vil ranke godt på Google, kan du kaste dig over mindre kompliceret ting – og så kan du kaste dig over ting som f.eks. Schema Markups. Her får du en step-by-step guide i, hvordan du nemt selv kan lave gode, gyldige schema markups, der kan give dig gode placeringer

SEO Basics Checklist​ - Indledning

What's all about!

Derfor skal du bruge Schema Markups på din hjemmeside

Chancen for du nogensinde har været forbi en hjemmeside der benytter sig af Schema Markup er nærmest ligemed 100%. Du har helt sikkert også stødt på det i form af søgninger på Google. Du ved måske bare ikke lige at det har været pga. et Schema Markup, at søgningen ser lidt anderledes ud end normalt.
Ovenstående billede er et eksempel på hvordan Featured Snippets ser ud i SERPen (Search Engine Results Page).

I dag har det aldrig været vigtigere at benytte sig af Schema Markups, for ligesom at erobre mere og mere af søgemaskinen. Vi kalder også dette resultat for resultat 0 og ikke 1. Det er nemlig det absolut højeste du kan komme til at ligge i søgemaskinen og det fylder langt mere end en traditionel placering.

Før i tiden var dette noget man skulle kode fra bunden enten ved hjælp af RDFa, Microdata eller JSON-LD. Det skal dog stadig kodes ved hjælp af en af ovenstående, men du behøves ikke længere selv at kunne kode og sidde og sammensætte alle de forskellige data inputs der skal til, så du kan få ovenstående resultat. Det har faktisk heller aldrig været nemmere at komme i gang med Schema Markups, end det er i dag.

Ved at benytte os af SEO pluginnet Rank Math, hjemmesider ligesom din hjemmeside eller webshop, kan udnytte fordelene ved at benytte sig af strukturerede data, som vi også kalder det på dansk.

I denne guide, vil vi gå i dybden med hvad Schema Markup er for noget, hvordan du kan udnytte det på din hjemmeside og hvordan du præcis kan implementere det på din egen side – samtidig vil vi også besvare nogle af de mest normale spørgsmål til emnet.

1. Hvad er Schema Markups og Rich Snippets præcist?

Meget simpelt forklaret, så er Schema Markups (kendt fra  Schema.org) et standardiserede sprog, hvorpå du kan tilføje din hjemmeside HTML til at hjælpe søgemaskiner med at forstå hvad din side og dit content omhandler og potentielt reflektere det i SERP’en.
Hvilket også bringer os til det næste spørgsmål – hvad præcist er Rich Snippets? Rich Snippets er en feature i SERP’en, som bruges af hjemmesider der gør brug af struktureret data (Altså Schema Markups, som vist i billedet ovenover)

Her kan du se et eksempel på hvordan det ser ud, når man f.eks. bruger FAQ Schema:

Indtil videre er der langt over 10 millioner hjemmesider der har gjort brug af Schema.org til at strukturerer deres data på deres hjemmeside. Schema.org er en sammenslutning af Google, Microsoft, Yahoo & Yandex, da man før dette brugte forskellige former for struktureringer og dermed ensrettede måden hvorpå søgemaskinerne kunne læse dataen på.

For lige at opsummere det hele: Rich Snippets er en af de mere synlige måder, hvorpå man kan se at Schema Markups virker og dermed implementeret på forskellige sider.

Samtidig er det bevist, at når en side er heldige nok til at få et Rich Snippets, så får de mere trafik end de gjorde ved placeringer #1 i SERP’en. Det vender vi tilbage til senere i guiden her! 📈

2. Hvordan Schema Markups hjælper og hvorfor det har nogen betydning

Som vi gennemgik ovenover, så er Schema Markups altså det som gør, at Rich Snippets kan blive virkelige og som ofte giver en bedre CTR end én almindelig førsteplads på Google.

Ifølge Google selv, så er dette udsagn blevet bevidst og bakkes op af en stor gruppe case studies, inklusiv et casestudie fra Rakuten – en af Japans største IT virksomheder som har set en eksplosiv vækst af benyttelsen af Schema Markups.
Den gode hr. Alan Bleiweiss har også delt et bevis på dette udsagn (billedet ovenover). Billedet viser den eksplosive vækst han har haft for en af sine kunder, ved at benytte sig af Schema Markups. Hos Createrz kan vi også se en klar tendens i de kunder, som vi laver Schema Markups for, at deres CTR altså stiger og deres placeringer bliver bedre.

Så hvis du stadig spørger dig selv – er ”Er Schema Markups virkelig værd at bruge tiden på?” – så er svaret et kæmpe rungende JA.

Og som en lille ekstra fordel (specielt når man tænker på hvad vej verden går), så er Schema Markups en af de måder hvorpå, at man kan blive inkluderet i det der kaldes ”Voice Search Results” som altså er søgninger foretaget via f.eks. Alexa, Google Assistant, Siri, etc. Voice Search har været en trend i flere år efterhånden som AI’s bliver klogere og som helt sikkert ikke er en trend der bare lige dør i morgen. F.eks. så gør Voice Search brug af FAQ Schema, når man f.eks. spørger om et specifikt emne og der findes et FAQ-svar dertil.

Så ikke nok med, at det giver flere kliks, bedre eksponering – nej det giver også muligheden for at din side kan blive brugt i Voice Searches og giver søgemaskinerne en bedre forudsætning for, at vise dit indhold frem for konkurrenternes (rimelig fedt ikke os?)

3. Hvordan tilføjer jeg så Schema Markups til min hjemmeside?

Lad os ikke gå rundt om den varme grød: WordPress er KLART det absolut bedste Content Management Systemet (CMS) som findes og slår andre etableret brands med længder. Derfor er det også her, at du hurtigst og nemmest finder plugins der kan hjælpe dig med dette. Dog anbefaler vi helt klart: Rank Math

Bruger du som nævnt ovenstående (altså WordPress) så kan du via deres plugin database kvit og frit downloade Rank Math og gøre brug af deres Schema Markups tools – bruger du f.eks. allerede Yoast som dit standard SEO plugin, så kan du hurtigt og nemt flytte alle dine SEO installeringer over til Rank Math og droppe brugen af Yoast som for længst har udspillet sig selv til et plugin som Rank Math.

3.1 Sikre dig at Rank Maths Schema Markups modul er aktiveret

Inden vi går mere ind i hvordan du præcis kan implementere Schema Markups, så skal du sikre dig, at funktionen er slået til i Rank Maths Dashboards sektion: Schema (Structured Data)
Hvis det ikke allerede er aktiviteter, så kan du blot gøre det ved at trykke på den angivne toggle knap og så aktiveres det.

3.2 Tilføj et Default Schema for din hjemmeside

Når først Rank Math er installeret og aktiveret, så kan du hoppe direkte til Rank Math > Titles & Meta > vælg herfra din foretrukne Schema type som du ønsker at bruge på resten af dine sider.

3.3 Tilføj Schemas til dine blogindlæg og dine sider

Efter du har klaret step 3.2, så er der nu tilføjet et helt almindeligt ”Article Schema Markup” til din indlæg og dine sider. Men man har måske lyst til at gøre det lidt mere konkret og f.eks. tilføje et FAQ Schema Markup eller lign. Det gør du ved at gå ind på din side og følge GIF’en herunder:

For individuelle indlæg og sider er det altid en god idé at finde ud af hvilken type Schema Markups du her har lyst til at gøre brug af. Som vist i GIF’en ovenover, så findes der i forvejen en masse standardiseret Schema typer i Rank Math du kan gøre brug af.

  1. Åben det indlæg eller den side du ønsker at indsætte et Schema Markup på
  2. Navigere til Schema sektionen som vist i GIF’en
  3. Vælg den type Schema der passer bedst til den individuelle side eller indlæg og udfyld herefter de påkrævede felter
  4. Done!


Typisk, fungere Article Schema Markup bedst på hvad man kan kalde ”artikler” eller informationssider, men der findes et hav af forskellige Schema Markups som du kan gøre brug af. Har du f.eks. en artikel eller en side, der går i dybden med en kageopskrift og dermed også giver et review af dette, kan du f.eks. bruge Product & Recipe Schema

Er du måske lidt mere ferm med IT og kodning, kan du også gøre brug af ”avanceret custom Schema types” og her lave dine egne Schemas der går lidt mere i dybden end dem som Rank Math ellers udbyder.

Der kan kort sagt være mange fordele ved, at lave sine egne avanceret Schema Markups – det kan være der er felter som mangler eller som er overflødige og derved kan du undgå Googles advarselslamper når du registrerer dine Schemas, men det kan også sagtens være at det er helt tilpas med dem som Rank Math giver dig mulighed for at bruge.

Du kan også altid tilføje flere end ét enkelt Schema Markup på din side og du kan derfor gøre brug af forskellige kombinationer, der kan være med til at styrke din hjemmeside.
Ved at gøre brug af flere Schemas på en enkelt side eller et enkelt indlæg, kan du også her vælge hvilken der skal være den primære Schema for siden eller indlægget.
BEMÆRK: Det er ret vigtigt at forstå, at for at opnå et Rich Snippet i Google, SKAL alle felter i Schemaet være udfyldt. Det er en af de retningslinjer Google selv har udstedt, så man kan få en bedre chance for at komme frem i SERP’en med et Rich Snippet. Læs mere om reglerne her: Googles Guidelines

3.4 Schema Markups i praksis – Vis dine stjerne i SERPen

Du har helt sikkert set det før – stjerner under et link i en Google søgning – f.eks. på et produkt eller et event, produkt eller en opskrift! Ja, du gættede nemlig rigtigt – det får man frem ved at gøre brug af Schema Markups. Helt konkret så findes der 6 forskellige typer af Schema Markups der kan fremprovokere disse stjerner:

  1. Book
  2. Course
  3. Event
  4. Product
  5. Recipe
  6. Software Application
Det betyder at du i praksis – når Schemaet selvfølgelig er brugt korrekt – kan få det der populært kaldes et ”Review Snippet” i SERP’en som inkludere stjerner. Selvom der har været løbende ændringer i hvordan dette opnås og kriterierne herfor har ændre sig gennem tiden iflg. Googles officielle udtalelse fra september 2019, så er det stadig meget muligt at opnå disse stjerner i dit review snippet.

Før ændringerne i 2019, var det nemlig muligt at lave et enkeltstående Schema kaldet ”Review” Schema til din side eller til dit indlæg og få tildelt disse stjerne (dog ikke i alle tilfælde). Men pga. udnyttelse af dette (Google vil jo helst vise sandfærdigt indhold), har Google nu ændret retningslinjer, hvilket er grunden til der nu findes ovenstående 6 typer Schemas hvor der stadig er muligt.

Man kan sige, at det faktisk giver logisk mening, da de fleste reviews altid er i sammenhæng med en af ovenstående Schema typer. Du kan derfor IKKE få et Schema type, hvor du giver dig selv 5 stjerne fordi du synes, at du er verdens fedeste person og dit personale er nice.
Ovenstående er faktisk perfekte eksempler på, hvordan det fremkommer når der bliver gjort brug af Schema Markups på dine sider eller dine indlæg – i dette tilfælde var søgningen ”bedste chokoladekage” og hvem kan ikke lide det?
Desværre kan man også se, at der er én enkelt side der endnu ikke benytter sig af Schema Markups og her vil jeg som skribent spørge dig: Hvilket vil du helst trykke på? Det med eller uden stjerner? Jeg kan godt afsløre, at jeg går efter chokoladekagen med de 5 stjerner!

Alt hvad den side faktisk behøver er at installere Rank Math > Gå ind på det valget indlæg > Trykke på Rank Math Ikonet øverst til højre > Vælge Schema > Tilføje Schema > Vælge Reciepe og udfylde de derved tilhørende felter og så er chancen rimelig stor for, at de også kan få 5 stjerner i SERPen.

4. Hvordan du tilføjer Schema Markups til en anden hjemmeside en WordPress (Pas på!)

Den absolut nemmeste måde at tilføje Schema Markups til hjemmesider der ikke er lavet i WordPress er, at installere WordPress lokalt. Når dette er gjort, kan du hurtigt og nemt tilføje Rank Math og dermed også gøre brug af deres Schema Generator og tilføje skræddersyet Schemas til din hjemmeside. Her skal du stadig tjekke om dine Schemas er korrekte igennem ”Code Validation” featuren som også findes i Rank Math. Her kan du kopiere koden direkte fra Kode validerings toolet og smide det ind i HTML sektionen eller ved at gøre brug af Google Tag Manager.

5. Hvordan du kan drage fordel af dine konkurrenters Schema Markups

Hos Createrz advokere vi stærkt imod, at du blot kopiere dine konkurrenters Schema Markups, men på den anden side, så er Schema Markup også efterhånden en ret standard ting og det betyder, at det Schema du eller dine konkurrenter kan lave – det kan alle kopiere!

Når det er sagt, så gælder det stadig om at gøre det bedre end konkurrenterne, men det kan være svært at finde hoved og hale i: Hvilke Schemas skal jeg bruge til min side? Derfor kan du altid tage et kig på: Hvad gør konkurrenterne.
Her skal du simpelthen blot Google hvad du laver og tage notits af: Hvad gør mine konkurrenter her? Bruger de Schema Markups og hvilke Rich Snippets får de ud af det?

Rank Math er bygget således, at det tager sig af alt det tunge arbejde og du derfor blot skal bekymre dig om:

  1. Hvilken Schema type skal jeg bruge
  2. Udfylde felterne efter aller bedste evne
  3. Kode validerer det du har lavet
  4. Og gemme.


SERP-analyse er et stort og vigtigt skridt, når vi snakker om SEO. Vi har tit kunder der gerne vil ranke en service side på et bestemt ord, men når vi analyserer SERPen kan vi se, at det kun er informative sider der kommer frem. Dermed er det ikke umuligt at ranke en service side i SERPen på det bestemte keyword, men det er virkelig meget op ad bakke og koster virkelig store summer i form af linkbuilding og arbejde. Derfor: Analysere altid SERPen – det er en af de letteste ting du kan gøre for dig selv og her du kan vinde absolut mest ved at vide hvad der er muligt og hvad der nærmest er umuligt.

6. Hvordan du kan skabe genbrugelige Schema Markup Templates

Når du skal lave Schema Markups, er der som oftest nogle Schemas du kan genbruge på tværs af hele din hjemmeside. Derfor kan det være en rigtig god idé at lave nogle templates, så du ikke for hver enkelt side skal ind og indsætte disse Schema Markups.

Med Rank Math har det heller aldrig været nemmere at lave Schema Markups der kan genbruges og det bedste af det hele – du kan kopiere dine egne og kopiere dine konkurrenters og udskifte dataen, så du ikke hele tiden selv skal opfinde den dybe tallerken.

Rank Math lader dig nemlig kopiere Schemas direkte fra URL’en eller HTML’en, afhængig af hvad du foretrækker.

For at kopiere din egen eller dine konkurrenters Schemas skal du først op og have fat i URL’en, markere den og kopiere den, så du får den helt rigtige URL med.
Dernæst skal du hoppe ind i dit WordPress dashboard og finde Rank Math.
Rank Math > Schema Templates > Tilføj Nyt
Når dette er gjort, så kommer der en lille Schema Generator boks op, hvor du kan trykke på Import
Dernæst indsætter du den URL du lige har kopieret og trykker derefter på import.
Nu er alt du skal forholde dig til, hvilke Schemas du har tænkt dig at benytte på din hjemmeside. Bemærk, at selvom du måske har snuppet dem fra dine konkurrenter, så er det ikke alle Schemas du bør benytte, da der ofte er forskel på virksomheder. Måske har din konkurrent noget du ikke har og vice verca.

Når du har udvalgt de Schemas du tænker vil fungere godt på din side, så klikker du på Use og derefter kommer denne boks frem. Her skal du simpelthen bare indsætte de rigtige data, så det ikke er din konkurrents data som figurere i skabelonen, men dine egne.
I boksen herover kan du se, at der øverst er noget der hedder ”Display Conditions” som giver dig mulighed for at indsætte Schemaet på alle sider, nogle få sider, alle indlæg, nogle få indlæg, bestemte sider eller nogle bestemte indlæg.

Har du f.eks. brugt Schemaet ”Service” skal du selvfølgelig kun bruge den på dine servicesider. Har du derimod valgt Schemaet ”Organization” kan du med fordel benytte det på alle dine sider.

I tilfælde af, du måske undre dig lidt over hvilke Schemas du skal benytte og om der er nogle bestemte Schemas du BARE SKAL BRUGE, så kan du med fordel Google det keyword som din side skal ranke på og så kan du altid se om nogle af dine konkurrenter har fået et Rich Snippet.

7. Validering af Schema – Virker mit Schema egentlig korrekt?

Når du har oprettet dine Schema Markups, er det altid en god idé at tjekke at de faktisk også virker. Blot en lille fejl, kan nemlig være medvirkende til at man ikke kan vinde det Rich Snippet som alt ens arbejde ellers er rettet mod.
Guskelov er der en indbygget funktion i Rank Math der gør, at du blot kan trykke på Test with Google, hvorpå at alt din kode bliver kopiret over i Googles Test af udvidede resultater
Her kan du teste den kode du lige har gennemarbejdet og sikre dig, at den faktisk også virker.
Som vist i ovenstående eksempel klarede vi os igennem skærsilden og kan dermed krydse af ved gennemført Schema Markup, hvilket betyder at siden nu er kvalificeret til udvidet resultater, altså et Rich Snippet.

BEMÆRK: Ikke alle Schema Markups er ment til udvidet resultater, men kan alligevel være en fordel når Google skal aflæse hvilken type virksomhed du har og hvad den laver. Derfor bør du stadig fokusere på andre Schema Markups – også selvom der ikke er et Rich Snippet forbundet med det.  

Når du benytter funktionen Code Validation som er findes i Rank Math, overføres den skabte JSON-LD fil direkte over til Googles valideringsværktøj og tjekker om alt er som det skal være.

BEMÆRK: Selvom Rank Math her tager det tunge læs for dig og skaber de korrekte opsætninger af et Schema Markup, er det stadig en god og vigtig ting at tjekke, at du faktisk har indtastet oplysningerne korrekt.

Et eksempel på forkert indtastning kunne f.eks. være i dette felt:
Her ser vi nemlig ofte, at folk glemmer at indsætte den korrekte type under publisher, hvilket så vil resultere i en fejl. Mange skriver faktisk også forkert her og dermed også inkassere en fejl.

Man skal nemlig huske at indtaste hvilken type Schema Markup der bliver brugt, altså: https://Schema.org/Organization

8. Hvorfor Schema Markups IKKE altid resultere i et Featured Snippet

I dag laver søgemaskinerne utallige test hver evig eneste dag og kommer med så mange opdateringer løbende, at man kan have svært ved at holde styr på dem alle sammen, kan det være frustrerende hvis man har lavet et Schema Markup der bare sidder lige i skabet og som alligevel ikke gør, at du får den Rich Snippet som du måske har drømt om, men måske stadig gør for andre hjemmesider.

Selvom vi antager, at dit Schema Markup er lavet teknisk korrekt, så er der alligevel nogle grunde til at det nødvendigvis ikke udløser den Rich Snippet som målet jo var. Her får du to hovedårsager:

Der er INGEN garanti for at få et Rich Snippet

Selvom du har, måske har skrevet dit Schema Markup helt korrekt, udfyldt alle de rigtige felter og måske endda lidt mere – så er der desværre bare ingen garanti for, at du får det Rich Snippet som din konkurrent måske har. Det er hverken noget du, vi eller andre for den sags skyld kan ændre på. Det er simpelthen bare sådan Googles Algoritmer fungere.

I sidste ende er det nemlig Google, der bestemmer hvem der får et Rich Snippet og hvem der ikke gør.


Som vi også kort belyste ovenover, så er det også langtfra alle Schema Markup typer, der rent faktisk kan resultere i et Rich Snippet.

Derfor: Forvent det ikke, men håb på det.

Dit Schema Markup eller struktureret data imødekommer ikke Googles kvalitets guidelines

Ligesom ovenstående, så belyste vi det ganske kort lige før. Der kan ske fejl, når man laver et Schema Markup. Man kan indtaste forkerte oplysninger, glemme et felt, mistolke et felt eller lign. Derfor er det altid en god idé at læse op på Googles Kvalitets Guidelines.

Som Google selv siger:

“There is no guarantee that your page will appear in Search results with the specified feature. This is because search features depend on many factors, including the search device type, location, and whether Google Search thinks the feature would provide the best search experience for the user.”
[kilde]

For at opridse nogle af de vigtigste guidelines:

  • Du skal up-to-date (og relevante) informationer.
  • Have noget originalt content som enten du eller dine brugere har skabt.
  • Ikke promovere ulovlige aktiviteter eller emner der kan skabe seriøs skade hos forbrugeren.

Der findes også andre grunde og du kan f.eks. læse op på Ondyr som har sammensat en guide med 8 andre grunde til dit struktureret data ikke bliver vist i søgekonsollen.

9. Hvordan du kan tracke dine resultater af din brug af Schema Markups

En af de bedste og mest anvendte metoder til, at se om du har været så heldig at score et Rich Snippet fra dine Schema Markups er ved, at gøre brug af Google Search Console (som du i øvrigt også bør bruge i alle andre henseender af din SEO).

Her kan du via tabben ”forbedringer” f.eks. se om du har scoret et Rich Snippet i Ofte stillede spørgsmål (eller med andre ord: FAQ).
Her bliver dine FAQ Schema Markups stillede op som Fejl, Gyldige med advarsler, Gyldige og du skal selvfølgelig altid satse på Gyldige. Skulle der være nogle der oplever fejl, skal du selvfølgelig hurtigst rette disse og se om det ikke hjælper på fejlen.
Dette viser dig desværre kun, om du har nogle, om der er fejl og mangler og ikke hvor mange der ser dem, om de klikker på dem og alle de andre fede data spots som vi jo gerne vil have i denne forbindelse.

Her kan du i stedet navigere længere op i menuen til venstre inde i din Google Search Console og se under Effektivitet.
Her får du nu muligheden for at se alle dine trackede keywords, antal kliks, samlet eksponering, gennemsnitlig CTR og meget mere. Men vigtigere af alt (i denne forbindelse i hvert fald), kan du nu se hvilken måde dine resultater bliver vist på, ved at trykke på søgelayout.
Her kan du nemlig se, hvor mange der faktisk ser dine Rich Snippets og faktisk også klikker på dem (det er fedt!). Her kan du også analysere på

  • Er det et godt Rich Snippets
  • Bør der ændres noget (f.eks. ordlyden eller informationerne)

Og dermed også tage affærer af din performance.

10. Avancerede brugere af Schema Markups

Vi har faktisk belyst dette emne, men vi tager den lige engang til for Prins Knud – og for at isolere emnet lidt mere.

Rank Math PRO (som vi endnu ikke har omtalt, men som er den betalte version af Rank Math) har en funktion, som gør det muligt for dig, der laver mange Schema Markups, at inkludere dine Schema Markups du har lavet i din Templates på en række forskellige barometre. Har du f.eks. et kæmpe side og mange af dine Schemas bør være på alle sider, kan du via Rank Math PRO inkludere disse på alle disse sider og dermed også ekskludere dem fra dem som dine Schema Markups ikke giver mening at have dem placeret på.

Det er super simpelt og det tager langt kortere tid end, at skulle ind på hver enkelt side og indsætte dem manuelt.

Alt du skal gøre er at oprette et Schema Markup i din Template sektion inde i Rank Math.

Her kan du under opbygningen af Schemaet se en fane der hedder Display Conditions som gør det muligt at inkludere dem eller ekskludere dem på hhv. hele din side, enkelte side eller enkelte indlæg.

Dette gør det hurtigt og nemt at tilføje et enkelt Schema til mange sider. Har du f.eks. et Schema Markup der skal benyttes på alle dine sider på nær nogle ganske få kan du jo f.eks. inkludere dem på hele siden og derefter ekskludere dem på de valgte sider du ikke ønsker dette Schema Markup skal benyttes på.
Men det er kun toppen af isbjerget af hvad Rank Maths Advanced Schema Generator har gjort muligt. Med Display Rules kan du nu tage tingene til et helt nyt niveau og forbundet med custom variables for specifikke sider eller post typer, kan du nu automatisk tilføje Schemas til dine sider og dine post og dermed spare mange tusinde af kliks.

Her kan du se hvordan i en video fra – guess who – Ja Rank Math:

11. Ofte stillede spørgsmål om Schema Markups

1. Hvordan kan jeg tilføje sitelinks igennem Schema?

Dette er en af de største misfortolkninger af Schema Markups. Schema Markups er ikke noget vi kan bruge til at skabe Sitelinks på Google. Google Sitelinks er noget Google selv beslutter sig for at tilføje til din hjemmeside og det kræver tit og ofte, at der har været en del aktivitet på din hjemmeside. Google tendensen viser, at Google ofte placere nogle af de mest klikkede, mest besøgte og de mest relevante sider som sitelinks på din hjemmeside. Der er dog nogle få ting du selv kan gøre, for at vise Google at disse sider nok er mere relevante end andre, men det vil kræve et helt blogindlæg for sig selv, så det kommer vi ind på en anden gang.

2. Hvorfor har mit arbejde ikke resulteret i et Rich Snippet?

Som nævnt før i artiklen her, så er der absolut ingen garanti for at dit arbejde vil resultere i et Rich Snippet. Det er hverken noget du eller jeg kan gøre noget ved, men det er Googles Algoritmer der arbejder på dette og er dermed også dem som i sidste ende dem som bestemmer om det skal være dit resultatet, din konkurrents resultat eller jer begges der skal komme frem som et Rich Snippet (det kan også være ingen af jeres resultater kommer frem), men om ikke andet, så hjælper det dig stadig i din rejse mod bedre placeringer.

3. Hvilket type Schema bør jeg indsætte som mit standard Schema?

Det at opsætte et primært Schema på din side eller dit indlæg, er altid en god ting at gøre – hvis der altså er en overordnet ting som siden eller indlægget kan kædes sammen med. Man kan sige, at hvis du har skrevet en guide til at bage den perfekte chokoladekage, så er kan du hhv. vælge Recipe Schema eller Review Schema og her er det faktisk dig som hjemmesideejer der skal bestemme hvilket du synes er mest relevant og hvad du tror dine brugere bedst kan lide. Derfor er der ikke et endegyldigt svar på dette.

4. Kan jeg bruge flere forskellige Schemas på en enkelt side eller et enkelt indlæg?

Ja det kan du sagtens gøre og det er faktisk tit det vi ser man skal gøre. Dog skal du passe på ikke, at lave flere af den samme type Schemas på samme side, da det i sidste ende kan skade dit SEO arbejde og kan modvirke at du får det drømme Rich Snippets som vi alle sammen gerne vil have. Tænk dig derfor om, hvilke Schemas du bruger og brug dem kun én gang pr. side.

12. Gennemgang: Rank Math + WordPress = Bliv Kongen Af Schema

Som vi efterhånden har belyst i denne (lige nu) 4.718 ords lange guide, så er Schema Markups nærmere et need-to-have og ikke et nice-to-have. Med Rank Math har det aldrig været nemmere at lave gode, velfunderet Schema Markups til din hjemmeside og du kan dermed hurtigere optjene Rich Snippets hvis du gør dit arbejde godt og gør det fyldestgørende. Når man som virksomhedsejere eller SEO-konsulent skal arbejde, så skal man altid gøre det så effektivt som muligt og med Rank Math øger du bare lige effektiviteten med 1000% fremfor at gøre tingene manuelt.

Derfor er Rank Math absolut ét must have tool for dig som arbejder med SEO og dig som gerne vil gøre mere ud af dine søgninger i det organiske felt på Google. Et felt der hele tiden kommer mere og mere konkurrence på og dermed altid er en god idé at skille sig en smule ud på og stjæle så meget attention på siden fra dine konkurrenter som muligt.

Kom igang med det basale!

Før vi ligesom starter på hele listen, så er det selvfølgelig vigtigt at have alt det basale på plads. Derfor er det en god idé at følge listen her step-by-step og krydse af, når du har fået installeret de nødvendige ting og gjort hvad listen ellers beder dig om. Nok om det, lad os begynde!

1. Installer Google Search Console

Husk at installere Google Search Console. Det er et gratis og super kraftigt værktøj. Og så det gratis!
Google Search Console er designet til at tracke sidens performance i googles søgninger.
Det er spækket med gode tools som f.eks.

  • Se hvilke keywords der giver trafik
  • Indsende Sitemap
  • Fixe problemer på hjemmesiden
  • Modtage beskeder fra Googles team Ja, og meget mere


Ja, og meget mere.

2. Installer Bing Webmaster Tools

Husk at installere Bing Webmaster Tool. Det er et gratis program og har allerede et keyword research indbygget.

Måske tænker du, at det er lige meget, når du nu ikke selv bruger Bing. Men der tager du fejl, for der er faktisk en væsentlig del af alle søgninger i Danmark, der (stadig) sker gennem Bing.

Hele 9% af alle danske søgninger sker gennem Bing. Det er 13 millioner søgninger om måneden. Og her er der uden tvivl nogle, der også ville have søgt efter dig.

3. Installer Google Analytics

Husk for guds skyld at installere Google Analytic. Det er klart det bedste tool til at se, hvad der giver trafik, og hvordan dine brugere anvender din hjemmeside.

Google Analytics’ funktioner indeholder bla:

  • Se hvor meget trafik, der kommer fra Google
  • Se de sider, der giver mest trafik
  • Se om trafikken stiger og med hvor meget
  • Se andre sider og søgemaskiner, der sender trafik til siden
  • Se Bounce Rate – hvor mange af dine besøgende, der forlader din side uden at gå videre
  • Se viste sider – altså de sider dine besøgende besøgte

Se hvor lang tid dine besøgende blev på siden Husk at slå Google Analytics til Google Search Console, så giver Google Analytics nemlig nogle gode SEO-fif.

4. Installer Rank Math SEO (Kun til WordPress)

Hvis du arbejder på en WordPress hjemmeside, så skal du installere Math Rank. Rank Math hjælper dig bla med følgende:

  • Title Tags
  • Meta Beskrivelser
  • Schema Markups
  • Step by step guide for side optimering
  • Link suggestion
  • Mv.