10 gode og korte råd til SEO
Der findes rigtig mange forskellige SEO-ting du kan kaste dig over, men det handler i bund og grund om, at gå efter de lavt hængene frugter først. Her får du en liste over 10 nemme ting du alene kan gøre for at forbedre din SEO-indsats og dine rankings på Google
Komplet SEO guide i 2020 - Indledning
What's all about!
Her får du 10 gode og korte råd til din SEO præstation!
SEO kan være en stor omgang - men der findes gudskelov også nogle nemme tiltag du kan gøre brug af. Her får du vores råd på de 10 bedste og nemmeste ting du hurtigt og nemt kan gøre selv.
1. Få styr på dine tekster
En af de største fejltagelser vi ser, når vi ser på kunders SEO-optimering er, at de har haft alt for stor fokus på at lave det man i daglig SEO-sprog kalder SEO tekster.
SEO-teksters formål er nemlig at gøre din side interessant for Google ud fra visse keywords. Desværre er det en stor fejltagelse, da Google jo er en søgemaskine der gerne vil give sine bruger de bedste oplevelser. Når man har for stor fokus på SEO-tekster, giver man nemlig kun Google en vis værdi og når Google så på et tidspunkt vælger at sende folk ind på din side, så ryger brugerne hurtigt ud igen, da SEO tekster jo som nævnt, primært kun har til formål at tilfredsstille Google og ikke forbrugerne.
En af de vigtigste ting ved SEO er nemlig, at brugerne finder det de søger, får lyst til at bruge tid på din side og går fra side til side og dermed sender gode signaler til Google.
Dette sker simpelthen ikke, hvis man som bruger bliver mødt af uforståelige tekster, der ikke giver den store værdi for ens søgning.
Når man skal skrive gode tekster, skal man derfor have nogle få ting med i overvejelserne.
– Hvem er din målgruppe
– Hvilket sprog taler de
– Hvad er formålet med siden
– Skriv gode og fyldestgørende tekster
Når du skal skrive dine tekster, skal du altid henvende dig til din primær målgruppe og tale det sprog, som forventes hertil. Er du advokat, så forventer man en vis formel tone, modsat hvis du sælger hundefoder, hvor du godt kan have en lidt mere blød og måske endda sjov tone i dit skriv. Samtidig skal du gøre dig selv bevidst om: Hvad er formålet med denne side? Hvad får mine bruger ud af denne side? Dertil skal du skrive gode og helst lange (mellem 500 – 1.200 ord eller mere) tekster der imødekommer det som man gerne vil have, brugerne får ud af siden.
Derfor: Drop SEO teksterne der absolut ingen værdi giver – måske endda skader din SEO på sigt – og skriv nogle gode tekster, der matcher din målgruppe, deres sprog og hvad de bør få ud af, at læse dine tekster.
SEO-teksters formål er nemlig at gøre din side interessant for Google ud fra visse keywords. Desværre er det en stor fejltagelse, da Google jo er en søgemaskine der gerne vil give sine bruger de bedste oplevelser. Når man har for stor fokus på SEO-tekster, giver man nemlig kun Google en vis værdi og når Google så på et tidspunkt vælger at sende folk ind på din side, så ryger brugerne hurtigt ud igen, da SEO tekster jo som nævnt, primært kun har til formål at tilfredsstille Google og ikke forbrugerne.
En af de vigtigste ting ved SEO er nemlig, at brugerne finder det de søger, får lyst til at bruge tid på din side og går fra side til side og dermed sender gode signaler til Google.
Dette sker simpelthen ikke, hvis man som bruger bliver mødt af uforståelige tekster, der ikke giver den store værdi for ens søgning.
Når man skal skrive gode tekster, skal man derfor have nogle få ting med i overvejelserne.
– Hvem er din målgruppe
– Hvilket sprog taler de
– Hvad er formålet med siden
– Skriv gode og fyldestgørende tekster
Når du skal skrive dine tekster, skal du altid henvende dig til din primær målgruppe og tale det sprog, som forventes hertil. Er du advokat, så forventer man en vis formel tone, modsat hvis du sælger hundefoder, hvor du godt kan have en lidt mere blød og måske endda sjov tone i dit skriv. Samtidig skal du gøre dig selv bevidst om: Hvad er formålet med denne side? Hvad får mine bruger ud af denne side? Dertil skal du skrive gode og helst lange (mellem 500 – 1.200 ord eller mere) tekster der imødekommer det som man gerne vil have, brugerne får ud af siden.
Derfor: Drop SEO teksterne der absolut ingen værdi giver – måske endda skader din SEO på sigt – og skriv nogle gode tekster, der matcher din målgruppe, deres sprog og hvad de bør få ud af, at læse dine tekster.

2. Optimer din content
Dette punkt ligger en smule i forlængelse af punkt 1. Når du nu har fremstillet noget godt indhold, skal du prøve at optimere på det. Når du laver indhold, er det altid en god idé at opstille det som, når man læser en bog. Du skal derfor have fokus på din indledning, dine overskrifter, din brødtekst og gerne bruge billeder, infografikker, videoer mv.
På den måde gør du ikke blot dine tekster let forståelige, let spiselige og interessante, men du kommer faktisk også til at ranke på nogle af de ting du vedlægger dit indhold.
Det kan være, at du har lavet et supergodt skriv om sådan en dejlig sommeragtig ting som is. Dermed kan du også vedlægge nogle forskellige billeder, af nogle forskellige is og dermed bruge det vi kalder ALT-tekster. Her kan du kort og præcist beskrive det der ses på billedet (det bør selvfølgelig være noget is relateret) og dermed kan du via din ALT-tekst også komme til at ranke på Google med de billeder i en given søgning, hvor det vil give mening at vise disse billeder. Sælger du f.eks. sko, så kan du via dine produktbilleder, optimere dine ALT-tekster og beskrive skoen ud fra navn, model, evt. størrelse eller køn. Dermed kan du hurtigt komme til både at blive vist i den almindelige Google Search (altså her hvor man normalt søger), men også blive vist i Google Image (altså her hvor man kan se billeder af ting)
På den måde gør du ikke blot dine tekster let forståelige, let spiselige og interessante, men du kommer faktisk også til at ranke på nogle af de ting du vedlægger dit indhold.
Det kan være, at du har lavet et supergodt skriv om sådan en dejlig sommeragtig ting som is. Dermed kan du også vedlægge nogle forskellige billeder, af nogle forskellige is og dermed bruge det vi kalder ALT-tekster. Her kan du kort og præcist beskrive det der ses på billedet (det bør selvfølgelig være noget is relateret) og dermed kan du via din ALT-tekst også komme til at ranke på Google med de billeder i en given søgning, hvor det vil give mening at vise disse billeder. Sælger du f.eks. sko, så kan du via dine produktbilleder, optimere dine ALT-tekster og beskrive skoen ud fra navn, model, evt. størrelse eller køn. Dermed kan du hurtigt komme til både at blive vist i den almindelige Google Search (altså her hvor man normalt søger), men også blive vist i Google Image (altså her hvor man kan se billeder af ting)

3. Optimer dine titeltags
En af de gode måder, at komme til at ranke på bestemte ting, er ved at benytte sig af optimeret title tags.
Title tags er den overskrift du ser på Google, når du søger efter noget bestemt.
Title tags er den overskrift du ser på Google, når du søger efter noget bestemt.

I den givende søgning, bliver der her søgt på ordet ”sko”. Som du kan se, så har Skoringen optimeret deres title tags, da der nu står ”Damesko | Køb smarte sko til kvinder her | Skoringen.dk”
Når man skal skrive et title tag, så er det en god idé at dele sit tag op i flere dele som du også kan se, sker ved ovenstående.
Del 1 | Del 2 | Del 3
Del 1: skal eller kan være, det du helt specifikt sælger. I dette tilfælde damesko. Det kunne også være herresko.
Del 2: skal være en lille salgstekst, der giver søgeren indblik i, hvad der kan ske på siden. I dette tilfælde, kan man altså komme til at købe sko på siden.
Del 3: bruges primært til at manifestere sin egen forretning via sit eget navn og dermed fortæller man også Google at: Hey, vi sælger tøj, sko fashion mv. og man printer sit navn ind på søgernes nethinde.
Til at optimere sine title tags, kan man bruge hjælpeprogrammer:
Se nedenstående.
Når man skal skrive et title tag, så er det en god idé at dele sit tag op i flere dele som du også kan se, sker ved ovenstående.
Del 1 | Del 2 | Del 3
Del 1: skal eller kan være, det du helt specifikt sælger. I dette tilfælde damesko. Det kunne også være herresko.
Del 2: skal være en lille salgstekst, der giver søgeren indblik i, hvad der kan ske på siden. I dette tilfælde, kan man altså komme til at købe sko på siden.
Del 3: bruges primært til at manifestere sin egen forretning via sit eget navn og dermed fortæller man også Google at: Hey, vi sælger tøj, sko fashion mv. og man printer sit navn ind på søgernes nethinde.
Til at optimere sine title tags, kan man bruge hjælpeprogrammer:
Se nedenstående.
4. Brug hjælpeprogrammer
En af de ting man kan gøre, for ligesom at gøre livet lidt lettere for sig selv i hele SEO optimeringens processen er, ved at benytte sig af gratis eller betalte hjælpemidler.
Vi er stor fortaler for, at man bruger lidt håndøre og dermed får den optimale hjælp i sin optimering proces.
Et af de værktøjer vi oftest anbefaler er enten:
A. Yoast SEO
B Rank Math
Yoast SEO var og er stadig det mest anvendte SEO hjælpe tool til hverdagens SEO-optimeringer. Her får du en lang række punkter, hvor du kan optimere på og samtidig fortæller Yoast også hvad du skal gøre for at optimere det.
Rank Math er mere den nye spiller på markedet, men skal vi være helt ærlige, så er vores oplevelser helt klart også, at Rank Math slår Yoast SEO med længder.
Begge programmer kan nogenlunde det samme, men hvor Rank Math giver en del mere i deres gratis version og samtidig også kommer med flere personaliserede guides og hjælpemidler til at ranke godt.
Begge programmer findes i en gratis og i en betalt udgave og vi anbefaler helt klart, at du bruger de 50USD om året det koster at købe adgang til Rank Math Pro.
Det er i sidste ende ALLE pengene værd.
Vi er stor fortaler for, at man bruger lidt håndøre og dermed får den optimale hjælp i sin optimering proces.
Et af de værktøjer vi oftest anbefaler er enten:
A. Yoast SEO
B Rank Math
Yoast SEO var og er stadig det mest anvendte SEO hjælpe tool til hverdagens SEO-optimeringer. Her får du en lang række punkter, hvor du kan optimere på og samtidig fortæller Yoast også hvad du skal gøre for at optimere det.
Rank Math er mere den nye spiller på markedet, men skal vi være helt ærlige, så er vores oplevelser helt klart også, at Rank Math slår Yoast SEO med længder.
Begge programmer kan nogenlunde det samme, men hvor Rank Math giver en del mere i deres gratis version og samtidig også kommer med flere personaliserede guides og hjælpemidler til at ranke godt.
Begge programmer findes i en gratis og i en betalt udgave og vi anbefaler helt klart, at du bruger de 50USD om året det koster at købe adgang til Rank Math Pro.
Det er i sidste ende ALLE pengene værd.

5. Hold fokus på søgeintention
Dette ligger igen en smule i forlængelse af punkt 1 og endda punkt 2.
Når du opretter en ny landingsside og skal skrive tekster og fylde indhold hertil, skal du ALTID have fokus på søgeintentionen. Søgeintentionen er nemlig det, som gør at Google viser A og ikke B i en søgning, da man som bruger der søger efter A ikke får noget ud af at se indhold B.
Har jeg en hund og gerne vil vide, hvad den kan tåle, så vil jeg ikke blive mødt af en masse salgstekster, da det absolut ikke giver min søgning nogle som helst værdi.
Derimod vil jeg gerne mødes af en informativ tekst, der grundlæggende går igennem hvad hunde faktisk kan tåle. Dertil kan man selvfølgelig altid, spice det op i bunden ved at tilføje et punkt med, at man kan købe specialiseret hundefoder på ens egen side. Dog skal det være en bi information og ikke et hovedfokus.
Desværre er der alt for lidt fokus på selve søgeintentionen hos folk der skriver tekster og dermed får man også svært ved, at ranke godt på Google med sine tekster.
Driver du f.eks. et teambuilding bureau og gerne vil ranke på Gratis Teambuilding Øvelser, nytter det ikke noget, at du lister alle dine betalte oplevelser op. Du skal faktisk nærmest ikke nævne dem. Derimod kan det være en fordel at liste 10-12-15-20 superfede og gratis øvelser op. Så tænker du måske: Jamen, det får jeg da ikke noget ud af? Og svaret er: Jo, det gør du.
Jo flere af dine sider du ligesom kan få til at ligge godt på Google, jo mere booster det også dine andre sider. Samtidig fortæller du ligesom Google at: Hey, vi giver faktisk Googles søgere værdi, fordi vi kommer med godt, originalt indhold, der møder søgeintentionen og dermed får du også lettere ved, at ranke på andre ting i fremtiden.
Når du opretter en ny landingsside og skal skrive tekster og fylde indhold hertil, skal du ALTID have fokus på søgeintentionen. Søgeintentionen er nemlig det, som gør at Google viser A og ikke B i en søgning, da man som bruger der søger efter A ikke får noget ud af at se indhold B.
Har jeg en hund og gerne vil vide, hvad den kan tåle, så vil jeg ikke blive mødt af en masse salgstekster, da det absolut ikke giver min søgning nogle som helst værdi.
Derimod vil jeg gerne mødes af en informativ tekst, der grundlæggende går igennem hvad hunde faktisk kan tåle. Dertil kan man selvfølgelig altid, spice det op i bunden ved at tilføje et punkt med, at man kan købe specialiseret hundefoder på ens egen side. Dog skal det være en bi information og ikke et hovedfokus.
Desværre er der alt for lidt fokus på selve søgeintentionen hos folk der skriver tekster og dermed får man også svært ved, at ranke godt på Google med sine tekster.
Driver du f.eks. et teambuilding bureau og gerne vil ranke på Gratis Teambuilding Øvelser, nytter det ikke noget, at du lister alle dine betalte oplevelser op. Du skal faktisk nærmest ikke nævne dem. Derimod kan det være en fordel at liste 10-12-15-20 superfede og gratis øvelser op. Så tænker du måske: Jamen, det får jeg da ikke noget ud af? Og svaret er: Jo, det gør du.
Jo flere af dine sider du ligesom kan få til at ligge godt på Google, jo mere booster det også dine andre sider. Samtidig fortæller du ligesom Google at: Hey, vi giver faktisk Googles søgere værdi, fordi vi kommer med godt, originalt indhold, der møder søgeintentionen og dermed får du også lettere ved, at ranke på andre ting i fremtiden.

6. Optimer dine titler
Når du har skrevet noget rigtig godt, originalt indhold, der imødekommer søgeintentionen og har tilføjet nogle relevante billeder, infografiker, GIFS, videoer eller noget helt andet, så er det altid en god idé at optimere dine titler efter hvad der er vigtigst.
Her findes der grundlæggende 6 forskellige titelvægter man skal have for øje: H1, H2, H3, H4, H5 og H6.
H1 er den titel der vægter mest og her skal der altid kun være én enkelt.
Du skal forestille dig det lidt ligesom en bog. En bog har kun én enkelt titel og det skal din side også have. Dernæst kommer H2, som er det der vægter næstmest og det er her skal du sætte dine overordnet overskrifter ind i H2.
H3 skal du bruge til undertitler til f.eks. dine H2’er, hvis dit indhold er delt op med underkategorier.
Der findes også H4, H5 og H6 og jo højere tallet er, jo lavere vægter det i Googles øjne.
Her findes der grundlæggende 6 forskellige titelvægter man skal have for øje: H1, H2, H3, H4, H5 og H6.
H1 er den titel der vægter mest og her skal der altid kun være én enkelt.
Du skal forestille dig det lidt ligesom en bog. En bog har kun én enkelt titel og det skal din side også have. Dernæst kommer H2, som er det der vægter næstmest og det er her skal du sætte dine overordnet overskrifter ind i H2.
H3 skal du bruge til undertitler til f.eks. dine H2’er, hvis dit indhold er delt op med underkategorier.
Der findes også H4, H5 og H6 og jo højere tallet er, jo lavere vægter det i Googles øjne.

De fleste sider kan gøre sig relevante med kun at bruge H1, H2 og H3, men sommetider har man også brug for H4, H5 og H6 og det er sådan set det samme princip som gør sig gældende her.
Du kan bruge et tool som f.eks. META SEO Inspector, som er et Google Chrome plugin, til at se hvordan dine sider har fordelt deres H1 tags og dermed også hurtigt og nemt få et overblik over, om det ser godt ud, nogenlunde ud eller helt af ved siden af.
Du kan bruge et tool som f.eks. META SEO Inspector, som er et Google Chrome plugin, til at se hvordan dine sider har fordelt deres H1 tags og dermed også hurtigt og nemt få et overblik over, om det ser godt ud, nogenlunde ud eller helt af ved siden af.

7. Brug billeder og video hvor du kan
Som også nævnt før, så er det altid en god idé at bruge billeder, videoer eller lign. der hvor du har mulighed for at gøre det. Billederne og videoerne skal selvfølgelig være relevante, men hvis man f.eks. har et afsnit om noget på sin hjemmeside og kan vedlægge en video, så gør det både indholdet mere interessant og det fastholder også brugerne længere tid på sin hjemmeside end hvis ikke.
Ud over du kan score nogle gode ranking point på ALT tekster, så kigger Google nemlig også på det man kalder Dwell Time. Altså hvor lang tid du gennemsnitlig bruger på en given side. Jo længere du bruger, jo bedre signaler sender det til Google og dermed giver det også bedre muligheder for, at dit indhold vil få gode placeringer i fremtiden og det eksisterende vil også blive boostet en smule.
Ud over du kan score nogle gode ranking point på ALT tekster, så kigger Google nemlig også på det man kalder Dwell Time. Altså hvor lang tid du gennemsnitlig bruger på en given side. Jo længere du bruger, jo bedre signaler sender det til Google og dermed giver det også bedre muligheder for, at dit indhold vil få gode placeringer i fremtiden og det eksisterende vil også blive boostet en smule.

8. Optimer dine URL’er
Optimere dine titler er noget alle kan og bør gøre. Har du en side der handler om B2B eksport, så bør din URL også afspejle dette. Lad os sige, at du har en lang side, med gode tekster, gode billeder, optimeret dine titler og alt bare spiller. Så kan yderligere styrke det ved, at også matche det med din URL. En URL giver nemlig mulighed for at ranke på de ord, som kommer efter det normale prefix. Det kan være din URL ser sådan her ud:
www.dinhjemmeside.dk/whhyxman299?ww/
Hvilket hverken giver dine bruger eller google den store information. I stedet bør den f.eks. hedde:
www.dinhjemmeside.dk/b2b-eksport/
Som både giver Google en bedre idé om hvad siden handler om, folk der søger på Google, kan hurtigt matche det med deres søgeintention og dermed får du også nogle gode point på ranking fronten.
www.dinhjemmeside.dk/whhyxman299?ww/
Hvilket hverken giver dine bruger eller google den store information. I stedet bør den f.eks. hedde:
www.dinhjemmeside.dk/b2b-eksport/
Som både giver Google en bedre idé om hvad siden handler om, folk der søger på Google, kan hurtigt matche det med deres søgeintention og dermed får du også nogle gode point på ranking fronten.

9. Gør brug af inter-links
Linkbuilding er ekstremt vigtigt for at opnå gode resultater på Google, men noget der mindst er lige så vigtigt, er inter-links eller interne links.
Har du en side der benævner en anden service du laver, så er det en rigtig god idé at sætte et internt link til siden og bruge ordet som ankertekst.
Det kan være du på side en side om jura beskriver erhvervsjura, så kan du via ordet erhvervsjura sætte et link til din side om erhvervsjura og dermed skabe flere inter-links.
Jo flere inter-links en side nemlig har, jo vigtigere ses den i Googles øjne.
Har du en side der benævner en anden service du laver, så er det en rigtig god idé at sætte et internt link til siden og bruge ordet som ankertekst.
Det kan være du på side en side om jura beskriver erhvervsjura, så kan du via ordet erhvervsjura sætte et link til din side om erhvervsjura og dermed skabe flere inter-links.
Jo flere inter-links en side nemlig har, jo vigtigere ses den i Googles øjne.

10. Sørg for at, din side ikke fejler teknisk
En vigtig ting som gør sig gældende når vi snakker ranking er, at dine brugere har adgang til dit indhold, at google kan indeksere det og at det er let tilgængeligt.
Derfor er det altid en god idé, at sørge for at din side ikke oplever tekniske fejl – hvilket rigtig mange sider faktisk gør.
En nem måde, at tjekke om du også oplever tekniske fejl er ved, at benytte sig af hjemmesiden www.ahref.com , som giver dig mulighed for at scanne din side, så længe du selv er ejer af den i din Google Search Console eller Google Analytics.
Når du har sat din Search Consol op og du står som domæneejer eller administrator, kan du nemlig tilføje din side til Ahrefs gratis scannings tool, der giver dig en udførlig liste over fejl og mangler, som din side kan opleve. Det der også kaldes et Site Audit.
Her får du også en score fra 0-100 over, hvordan din side opleves generelt på den tekniske front. Jo tættere på 100% desto bedre.
Derfor er det altid en god idé, at sørge for at din side ikke oplever tekniske fejl – hvilket rigtig mange sider faktisk gør.
En nem måde, at tjekke om du også oplever tekniske fejl er ved, at benytte sig af hjemmesiden www.ahref.com , som giver dig mulighed for at scanne din side, så længe du selv er ejer af den i din Google Search Console eller Google Analytics.
Når du har sat din Search Consol op og du står som domæneejer eller administrator, kan du nemlig tilføje din side til Ahrefs gratis scannings tool, der giver dig en udførlig liste over fejl og mangler, som din side kan opleve. Det der også kaldes et Site Audit.
Her får du også en score fra 0-100 over, hvordan din side opleves generelt på den tekniske front. Jo tættere på 100% desto bedre.
